Kukkapuu

Kaunistetaan Salo virkatuin kukkasin!

Salon 4H-yhdistys innosti kaikenikäisiä salolaisia luomaan hyvinvointia itselle ja muille virkkaamalla värikkäitä kukkasia. Käsitöiden tulokset ripustettiin Luonnonkukkien päiväksi 17.6.2017 Salon keskustassa Sibeliuksen puistossa kasvavan kauniin, vanhan koivun oksille.

Toteutus oli vapaa ja toivoimmekin ripustettavaksi erivärisiä ja –näköisiä kukkasia, halutessaan oli mahdollista kuitenkin hyödyntää oheista virkkausohjetta. Kukkaset sai käydä itse ripustamassa lauantaina 17.6. tai tuoda etukäteen 11.6. mennessä johonkin seuraavista keräyspisteistä, joista 4H nouti kukkaset ja huolehti niiden ripustamisesta:

• Salon kaupungintalo, Tehdaskatu 2, Salo (avoinna ma-to 8-16, pe 8-14.45)
  • lankakauppa Stop Solveig Shop, Vilhonkatu 21 A, Salo (avoinna ti-pe 9-17)
  • Ikäkeskus Majakka, Hornintie 3, Halikkokodin alakerta (avoinna arkisin 9-16)
  • Työnhakijoiden palvelupiste Voimala 2.0, Vilhonkatu 2, Salo (avoinna arkisin 10-15)
  • Salon palvelupisteet eri puolilla kaupunkia (Kiikala, Kisko, Kuusjoki, Muurla, Perniö, Pertteli, Suomusjärvi ja Särkisalo). Tarkista sijainti ja aukioloajat tästä.

Kukkien ripustuspäivänä lauantaina 17.6. vietettiin Suomen luonnon päivää ja Luonnonkukkien päivää. Luonnonkukkien päivän tavoitteena on kasvituntemuksen ja -harrastuksen edistäminen sekä yhteisten luontokokemusten tarjoaminen mahdollisimman monelle. Vuonna 2017 Luonnonkukkien päivän suojelijana toimi tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Kukkaset koristivat Salon Sibeliuksen puistoa juhannukseen 25.6.2017 saakka. Kuka tahansa sai juhannusviikolla käydä hakemassa itselleen vaikkapa seitsemän virkattua kukkaa juhannusyön taikoja varten. Jäljelle jääneet kukkaset lahjoitettiin Salon alakouluille ja ikäkeskuksiin.

Tempaus oli osa Salon 4H-yhdistyksen Leader-rahoitteisen Nuorten Luonto –hankkeen Hyvinvointiteemaa ja toteutettiin yhteistyössä Salon kaupungin Viheraluetiimin kanssa.

#4HSalo #4HNuortenLuonto #luonnonpäivät

Janina Mäkinen
toiminnanjohtaja, Salon 4H-yhdistys
janina.makinen@4h.fi

Ohje kukkasen virkkaamiseen

Tarvitset
Mitä tahansa lankaa yhtä tai useampaa väriä ja langan paksuuteen sopivan virkkuukoukun.

Sanastoa
ps = piilosilmukka
½-p = puolipylväs
p = pylväs
pp = pitkä pylväs (kaksi langankiertoa koukulle)

Tee näin

Kukan keskusta
Tee ensin ”magic ring” (alla oleva kuva): Tee langasta lenkki kuten kuvassa 1. Ota lanka koukulle (kuva 2) ja tuo se lenkin läpi (kuva 3), tee yksi ketjusilmukka (kuvat 4 ja 5). Magic ring -aloitus on nyt valmis. Lenkki saa jäädä isoksi, koska häntää vetämällä saadaan lenkki lopuksi kurottua pieneksi.

KUVA 1
KUVA 2
KUVA 3
KUVA 4
KUVA 5

Virkkaa renkaaseen 5 pylvässilmukkaa (p).

Vedä langan hännästä, jolloin lenkki pienenee.

Yhdistä piilosilmukalla (ps) renkaan ensimmäiseen pylvässilmukkaan.

Terälehdet
Voit nyt halutessasi vaihtaa eri väriseen lankaan.

Jatka virkkaamalla keskustalenkin ensimmäiseen pylvässilmukkaan vielä puolipylväs (1/2-p), 2 x p, 2 x pitkä pylväs (pp), 2 x p, ½-p ja lopuksi ps. Ensimmäinen terälehti on valmis.

Tee vielä neljä muuta terälehteä. Siirry seuraavaan keskustarenkaan pylvässilmukkaan ja virkkaa ps, ½-p, 2 x p, 2 x pp, 2 x p, ½-p, ps. Toista sama loppujen terälehtien kanssa.

Yhdistä lopuksi piilosilmukalla ensimmäiseen terälehteen. Katkaise lanka ja vedä silmukan läpi, päättele.

Löydät useita muita kukkavirkkausohjeita sekä edellä kuvattujen silmukoiden ja tekniikoiden teko-ohjeet esimerkiksi Youtubesta, Pinterestista tai Googlen hakutyökaluilla.