På svenska

Salo 4H

4H är en global, politiskt oberoende ungdomsorganisation som grundades 1928. Slogan "Att lära genom att göra" berättar om 4H metoder. På finska 4H Förbundet finns det ungefär 60 000 medlemmar varav lejonpart är ungdomar i åldern 6 till 28 år. Det finns över 200 4H-föreningar i Finland.

Salo 4H-föreningen ger följande verksamheter och tjänster i Salo:

4H klubbar för första till sjätte graders

Barnen kan delta i alla våra klubbar i Salo genom att betala 4H medlemsavgift eller en klubb avgift. Klubbarna börjar i början av september varje år och förra till slutet av maj eller så. Det finns en viss variation i 4H klubbar varje år så vi rekommenderar dig att kontakta för mer information.

Arbetsplats färdigheter och kurser

Salo 4H erbjuder flera olika typer av kurser varje år för att hjälpa 13 till 28 år gamla ungdomar att lättare passa till arbetslivet. Det finns till exempel 8 timmar Passport att arbeta kurs som vanligtvis organiseras som en del av skolåret för 8 till 9 klassare. Arbetslivs kurser varierar från hund skjötande till trädgårdsarbete beroende på vilken typ av tema de unga föredrar att.

Jobb för ungdomar

Salo 4H skapar arbetsplatser för ungdomar. Arbetsgivarna är privatpersoner, föreningar och företag. 4H sköter om arbetsgivarens skyldigheter så hela processen är mycket lätt för arbetsgivarna. På samma gång ungdomarna får de viktiga första arbete upplevelser. I Salo i medeltal 10 ungdomar får jobb via 4H varje år.

4H företaget

Ett färdigt koncept för att uppbära ungdomars entreprenörskap och en stor möjlighet för ungdomar från 13 till 28 år. En 4H företag sköts av en ung person eller en grupp, med stöd av en vuxen handledare. Det är en fritidssysselsättning genom vilka ungdomar får grundläggande kunskaper om att starta och driva eget företag. I Salo finns det över 30 4H företag (2017).

Om du vill ha mer information om någon av våra aktiviteter, fyll i vårt kontakt / feedbackformulär. Vi talar inte so flytande Svenska men vi ska vara glada att ge dig råd.