Salo Diili -kilpailun voittaja ratkaistiin Nenäpäivänä

11.11.2016

Diilin voittajajoukkue palkintoineen sekä heidän liiketalouden opettajansa Tommi Härkönen (vas).

Diili-kilpailu järjestettiin Salossa jo viidettä kertaa. Kilpailu on saanut alkunsa Sykäys-tiimin, paikallisen nuorten yrittäjyyden kehittämiseen omistautuneen aktiivisen ryhmän käsissä. Sykäyksessä vaikuttavat 4H:n lisäksi koulujen opettajia sekä kaupungin, Yrityssalon, YES-keskuksen, paikallisten yrittäjäyhdistysten ja Nuorkauppakamarin väkeä. Tämän vuoden Diilissä kilpailtiin toisen asteen oppilaitosten kesken, mukana oli neljä joukkuetta - Salon ja Halikon lukioista yksi joukkue kummastakin sekä kaksi joukkuetta Salon seudun Ammattiopistosta liiketalouden linjalta. Salon 4H-yhdistys sai kunnian kehittää joukkueiden tehtävänannon – joukkueet tutustuivat 4H-järjestöön Nenäarpojen myynnin yhteistyökumppanina ja suunnittelivat markkinointikampanjoita, joissa myytävinä tuotteina olivat Nenäarvat sekä Salon 4H-yhdistyksen kannatusjäsenyys. Kampanjat vietiin myös käytännön tasolle ja toteutettiin soveltuvin osin.

Nenäpäivänä 11.11. Diili-joukkueet esittelivät kampanjansa tuomaristolle kilpailun huipennustilaisuudessa kaupungintalolla. Voittajajoukkueeksi nousi Salon Seudun Ammattiopiston liiketalouden kolmihenkinen tehotiimi: Markus Gali, Jenna Löytönen ja Kasperi Peltonen. Kilpailun tuomaristossa vaikuttivat myyntivalmentaja Toni Salovaara, viestintätoimisto Joy&Orderin markkinointimiksaaja Anne Nenonen sekä Salon 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Janina Mäkinen ja toiminnanohjaaja Anna Laakkonen. Tuomaristo kiinnitti huomiota erityisesti markkinointikampanjan toimivuuteen, kohderyhmän puhuttelevuuteen, innovatiivisuuteen, käytännön toteutukseen sekä myytyjen tuotteiden rahalliseen määrään. Voittajajoukkue oli saanut kokoon suurimman myyntituoton 360 euron arpamyynnillä ja 300 euron kolmen mukaan innostetun 4H:n kannatusjäsenen myötä – yhteensä 660 euroa. Lisäksi joukkue oli lähtenyt selkeästi pois omalta mukavuusalueeltaan ja haastanut itseään oppien ja samalla arvioiden omaa kehitystään myyjinä. Voittajat palkittiin tuotepaketeilla, joihin olivat lahjoittaneet Salon kaupunki, Salo Design, Mainos-Milpa OY, R-Kioski Halikko, Hoitola Aleksiina ja Teadora Pukeutumispalvelut.

Diili-joukkueiden ansiosta maailman lasten paremman tulevaisuuden tukemiseksi saatiin kerättyä kaiken kaikkiaan huimat 1024 euroa. Salon 4H-yhdistyksen kannatusjäseniksi lähti viisi yritystä ja yhteensä paikalliseen 4H-nuorisotyöhön kerättiin 756 euroa. Salon 4H-yhdistys ja Sykäys-tiimi kiittävät nuoria Diililäisiä ja kaikkia yhteistyökumppaneita –”Toivottavasti nuorille jäi kilpailusta käteen paljon hyödyllisiä kokemuksia työelämää varten ja hyvä mieli siitä, että olivat näin onnistuneesti ja isosti mukana hyvällä asialla”, kommentoi Anna Laakkonen Salon 4H-yhdistyksestä. Nenäarpojen tuotolla tuetaan Nenäpäiväsäätiön välityksellä maailman lasten opiskelua, terveyttä ja parempaa elämää mm. rokotusten, puhtaan veden ja opetuksen muodossa. Yksi euro jokaisesta viiden euron hintaisesta arvasta käytetään Salon 4H-yhdistyksen nuorisotoimintaan mm. työelämä- ja yrittäjyysvalmennukseen, kursseihin sekä kerhotoimintaan.

Päätöstilaisuudessa oli lähes 40 osallistujaa mm. Salon paikallislehtien toimittajat.
Juttu Salonjokilaaksossa 17.11.2016
Juttu Salon Seudun Sanomissa 12.11.2016