Yrityskesä-ohjelma inspiroi nuoria 4H-yrittäjyyteen

17.8.2023

Yrityskesä 2023 –ohjelma on tullut päätökseensä ja onkin aika tarkastella kulunutta kesää ohjelman parissa. Tehtailija Juho Leinon säätiön rahoittamaan ohjelmaan osallistui tänä vuonna 7 nuorta, joista jokainen perusti oman 4H-yrityksen kesän aikana. Yrityskesä tarjosi nuorille yrityskoordinaattorin suunnittelemia teemakoulutuksia ja sparraustapaamisia, jotka kokonaisuutena antoivat nuorille hyvät eväät yritystoiminnan aloittamiseen ja sen ylläpitämiseen. Ohjelman kautta nuoret saivat myös ylimääräistä näkyvyyttä yrityksilleen yhdistyksen sosiaalisessa mediassa. 

Kesän 2023 Yrityskesä -ohjelma koostui tänä vuonna kolmesta teemakoulutuksesta, kolmesta sparraustapaamisesta, henkilökohtaisesta ohjaamisesta, iltatorikäynnistä sekä päätöstapahtumasta. Koulutusten teemat olivat markkinointi ja sosiaalinen media, hinnasto ja rahankäyttö, sekä asiakaspalvelu ja työhyvinvointi. Sparraustapaamisissa käytiin läpi Yrityskesän sisältöä ja rakennetta, yrittäjän velvollisuuksia, sekä mm. torimyynnin perusteita. 

Koulutuksissa ja tapaamisissa painotettiin tänä kesänä yhdessä tekemistä – jokaisessa kokoontumisessa käytettiin aikaa jonkin asian suunnitteluun, jotta nuoret pääsivät ohjatusti eteenpäin 4H-yrittäjänä. Esimerkiksi käyntikortteja ja hinnastoja suunniteltiin yhdessä. Yksi nuorista tokaisikin, että jos koulutuksissa ei olisi ohjattu sähköpostin ja Instagram-tilin luomiseen, hän olisi tuskin vieläkään niitä tehnyt. 

Markkinointi- ja sosiaalinen media –koulutuksessa puhuttiin markkinoinnin merkityksestä 4H-yritykselle. 4H-yrittäjä Venla Pitkänen kävi ottamassa uusista yrittäjistä kuvia, joita yrittäjät voivat hyödyntää sometileillään ja muussa markkinoinnissa. Loimme yhdessä yrityksille sometilejä ja suunnittelimme niihin ensimmäisiä postauksia, joissa yrittäjät esittelevät itsensä ja yrityksensä. 

Hinnasto- ja rahankäyttö -koulutukseen saimme vieraaksemme talousasiaintoimisto Vaarnan johtajan Tero Vaarnan, joka kertoi nuorille, mistä työstä saatava palkka koostuu ja mitä työnantajakuluja yrityksellä on palkanmaksajana. Yrittäjät saivat vinkkejä tuotteidensa ja palveluidensa hinnoitteluun, minkä jälkeen suunnittelimme yhdessä hinnastoja. Nuorille kerrottiin myös tarjousten ja kampanjoiden hyödyntämisestä uutena 4H-yrittäjänä. 

Viimeisessä koulutuksessa käytiin läpi asiakaspalvelun perusteita ja työhyvinvointia. Erilaisten harjoitusten kautta yrittäjät selvittivät, millaisia asiakaspalvelijoita he ovat. Koulutuksessa harjoiteltiin myös kommunikointia asiakkaan kanssa niin kasvotusten kuin viestitse. Työhyvinvointi nostettiin koulutuksen toiseksi teemaksi, sillä on tärkeää, että yhä koulua käyvät yrittäjät eivät haali itselleen liikaa töitä ja polta itseään loppuun. Tähän saatiin vinkkejä 4H-yrittäjä Sini Heikkilältä, jonka 4H-yritys WellnesSini tarjoaa hyvinvointivalmennusta.  

Koulutusten ja tapaamisten loputtua oli vuorossa vielä jännittävä asiakashankintatapahtuma eli Salon iltatori. Kolme Yrityskesä-ohjelman yrittäjistä osallistui yhdistysten iltatorille 3.8. Siellä yrittäjät myivät tuotteitaan, jakoivat käyntikorttejaan ja mainostivat yrityksiään potentiaalisille asiakkaille. 

Yrityskesä päätettiin rennoissa merkeissä keilaamalla Salohallissa ja syömällä hyvin Plazan Antoniossa. Päätöstapahtumassa nuorille jaettiin todistukset ohjelmaan osallistumisesta ja he vastasivat päätöskyselyyn, jonka perusteella ohjelmaa voidaan kehittää. Palaute oli todella positiivista ja kaikki osallistujat suosittelevat ohjelmaa 4H-yrittäjille ja 4H-yrittäjiksi tahtoville.  

Salon 4H-yhdistyksen pyrkimyksenä on tarjota Yrityskesä -ohjelma nuorten tueksi jälleen ensi vuonna. Ohjelman toteuttamiseksi etsitään rahoitusta joltakin nuorten työelämätaitoja ja yrittäjyyttä tärkeänä pitävältä taholta. Kiitos tästä kesästä Tehtailija Juho Leinon säätiölle! 

4H-yrittäjien suunnittelemat käyntikortit
4H-yrittäjät Eelis Loikkanen, Micael Raste ja Janetta Mäki Iltatorilla